15.Maryja była na wskroś przekonana o tym, że sama z siebie nic nie może, że wszystko co ma, jest tylko z Boga.
16.Pan Jezus niejednokrotnie zwraca uwagę, że powinniśmy patrzeć na
Królestwo Boże jak dziecko.
18. Ja nie mam prawa do niczego, wszystko, co we mnie mogłoby być dobrego, będzie tylko łaską Bożą. Takie podejście wprowadzi na pewno do duszy Boży pokój. Będzie to wejście na małą drogę.
19.Droga dziecięctwa polega na wprowadzeniu pełnej konsekwecji
dwóch prawd. Pierwszą podstawową prawdą jest dobroć Boga jako
prawdziwego naszego Ojca, Ta dobroć czynna udzielająca się nam nazywa się miłością. Bóg jest miłością, tzn. dobrocią udzielającą się.
Druga prawda na drodze dziecięctwa to pewność, że jestem niczym, że jestem zupełnie od Boga zależny, nie tylko pod względem materialnym, ale przede wszystkim pod względem duchowym.
28. Mała droga, którą nazwaliśmy drogą dziecięctwa polega na oddaniu siebie i wszystkiego Panu Bogu, na zgadzaniu się, że odtąd On będzie kierował naszym życiem, naszymi sprawami i to w sposób dla nas najlepszy.
45. Powinna być w nas gotowość do przyjęcia wszelkich umartwień ze strony bliźnich.
39. Każde natchnienie, każda myśl, o której sądzisz, że pochodzi od Pana Boga, musi być zgodna z przykazaniami Bożymi i kościelnymi.
49. Mała droga jest właśnie dla ludzi słabych, którzy o własnych siłach nie są zdolni do niczego. A jeśli coś czynią, to tylko dlatego, że idą z najlepszym Ojcem i Przyjacielem, z najlepszą Matką.
56. Oddaję Ci Ojcze Niebieski, moje najwyższe władze, któreś mi dał: rozum i wole i siebie całego. Rób ze mną, co chcesz!
63. Najgłębszą treścią oddania się Panu Jezusowi, to nie nasza czynność, nie nasza inicjatywa, gdyż wszystko pochodzi z łaski, z natchnienia Bożego, ale istota rzeczy polega na tym, że mamy wewnętrznie pozwolić, zgodzić się na to, aby być własnością Bożą!
72. My nie potrafimy kochać miłością czysta, gdy kochamy bez Boga.
82. Modlitwa, zwłaszcza modlitwa prośby, jest wyrazem naszej pokory, która opiera się na prawdzie objawionej, że Bóg jest pierwszym "działaczem" w naszym życiu, to znaczy, że wszelka inicjatywa ku dobremu, która jest w nas, pochodzi od Niego.
85. Człowiek zawsze otrzymuje od Boga więcej, aniżeli się spodziewa, bo dobroć Boża nie jest ograniczona naszą nadzieja. Bóg daje zawsze więcej!
86. Pociechy duchowe pochodzą od dobrego ducha wtedy, gdy wzbudzają gorliwość, gdy pobudzają do łez skruchy i miłości, gdy dają wewnętrzny spokój i zadowolenie.
122. Syn Boży stał się człowiekiem, aby stać się naszym Bratem, abyśmy mogli kochać Go jak każdego innego człowieka.
129. Aby nasza miłość była doskonała i prawdziwa, musi się do niej dołączyć cierpienie...
123. Miłość może być najpierw negatywna, to znaczy, że nikogo z tej miłości nie chce wykluczyć, a potem pozytywna, to znaczy, że chcę kochać wszystkich i wszystkim dobrze czynić.
14. Każdy z nas jest przez Boga powołany, to znaczy, od każdego z nas Pan Bóg czegoś szczególniejszego chce.
16. Powinniśmy patrzeć na Królestwo Boże jak dziecko.
19. Wiara nie obojętna, ale coraz bardziej pogłębiona, która sprawia, że nasza odważna ufność nie jest tylko teorią, ale jest czymś bardzo praktycznym.
Praktyczna ufność, to nie obecność na Mszy św. w niedziele i zapewnianie Pana Boga, że Mu ufamy, a potem życie takie, jakby Boga wcale nie było.
20. Bez łaski Bożej nie możemy nawet niczego dobrego pragnąć, nasza wola bowiem nie jest sama z siebie zdolna do niczego dobrego.
20. Tylko to mogę zrozumieć, co mi Pan Bóg zrozumieć pozwoli. Sam z siebie byłbym zupełnie ciemny, wahający się.
21. Ufne oddanie się Bogu polega na pragnieniu, by coraz bardziej poddawać Mu nasz rozum przez żywą wiarę, byśmy zaczęli tak myśleć, jak Bóg sobie życzy. Polega również na pragnieniu, by Bóg tak uformował naszą wole, byśmy chcieli zawsze czynić to, czego Bóg chce.
22. Podstawą drogi dziecięctwa jest uświadomienie sobie, że naprawdę jesteśmy niczym. I tu nie ma co "poznawać". W to po prostu trzeba uwierzyć.
25. Przez oddanie się Panu Bogu podcinamy główny korzeń naszych wad, choćbyśmy ich nie znali.
25. Oddanie się Panu Bogu - to nie kwietyzm, ale cierpliwe czekanie, by Bóg to wszystko, co złe, po kolei Sam z nas usunął.
30. Oddanie się Bogu - to jakieś wielkie uproszczenie, ale w tym dobrym znaczeniu, to znaczy wprowadzenie do duszy wielkiej, dziecięcej prostoty i jednej zasady miłowania Boga nade wszystko, co jest równocześnie największym przykazaniem.
34. Nie chciejmy czynić podziału na modlitwę i pracę, ale chciejmy - jak mówi Pana Jezus - zawsze się modlić.