Sprawozdania duchowe
św. Teresa od Jezusa
Seria niewielkich pism, połączonych razem pod
tytułem Sprawozdania duchowe, nie stanowi
książki o jedności wewnętrznej, ale jest zbiorem
różnych tekstów, zawierających autobiograficzne
opisy przeżyć wewnętrznych, notatki duchowne do
osobistego użytku Autorki, rady spowiedników,
formulację i motywację ślubu posłuszeństwa
kierownikowi duchownemu, prorocze wskazania dla
karmelitów bosych.
Wyróżnia się w tej serii sześć pierwszych pism
zbioru, które w wydaniu o. Sylweriusza z Burgos
mają tytuł Sprawozdania. Pozostałych 61
pism, o charakterze różnym, miały tytuł
Łaski [Mercedes].
W niniejszym wydaniu sześćdziesięciu siedmiu
mniejszych pism, dajemy dla całego zbioru wspólny
tytuł Sprawozdania duchowe. Już w
poprzednim polskim wydaniu z r. 1962 wydrukowanych
było zatem też 67 pism mniejszych pod wspólnym
tytułem Sprawozdania duchowe (6 pierwszych
pism) oraz Łaski i oświecenia (od nr. 7 do
67). Numeracja była kolejna, a od 7 numeru z tą
różnicą, że pagina żywa z lewej strony nosiła
tytuł Sprawozdania duchowe, a z prawej
Łaski i oświecenia.
W obecnym wydaniu 67 pism mniejszych drukujemy
pod wspólnym tytułem Sprawozdania duchowe,
ponieważ Łaski i oświecenia są faktycznie
dalszym ciągiem sprawozdań o stanie duszy św.
Teresy od Jezusa, a zatem stanowią pewną całość
tematyczną. Takie kryterium wydawnicze zastosowano
w ostatnim wydaniu dzieł w Hiszpanii, Burgos
1982.
W poprzednim wydaniu z r. 1962
Sprawozdania i Łaski i oświecenia
umieściliśmy zaraz po Księdze życia,
ponieważ Sprawozdania mają charakter
autobiograficzny. W tym wydaniu zachowaliśmy
podział na dzieła większe i mniejsze.
Geneza powstania Sprawozdań duchowych.
Święta Teresa szczerze kochała prawdę, szukała
jej, a po jej znalezieniu gotowa była za nią życie
oddać. Wiedziała bowiem, że tylko prawda
zaprowadzi ją do Tego, który jest Prawdą Nieomylną
(J 14, 6). Lękała się błędu, szukała prawdy u
spowiedników i kierowników duchownych. Nie zawsze
mogła to czynić w bezpośredniej rozmowie. Na
rozkaz spowiedników i kierowników duszy pisała swe
sprawozdania duchowe, aby ojciec duchowny mógł
spokojnie przestudiować i ocenić ich zawartość.
Takie kryterium można na pewno stosować do 6
pierwszych głównych sprawozdań dłuższych. Od
numeru 7 spotykamy się z opisem łask i oświeceń
wewnętrznych, które były przeznaczone dla kogoś,
jak np. Sprawozdanie 67 dla karmelitów
bosych, lub zanotowane dla utrwalenia we własnej
pamięci Autorki niektórych jej przeżyć
wewnętrznych i łask. Przy każdym sprawozdaniu
podajemy wyjaśnienie odnośnie do daty powstania
pisma oraz miejsca, gdzie było pisane.
Powstanie niektórych sprawozdań ma charakter
nadprzyrodzony. Sam Chrystus zachęcił Teresę do
spisywania przestróg i innych łask, których jej
udzielał w czasie objawień, widzeń czy mów
wewnętrznych: "Nie zaniechaj spisać tych
przestróg, które ci daję, aby ci nie wyszły z
pamięci. Lubisz mieć na piśmie rady i nauki, które
odbierasz od ludzi; czemuż więc miałoby ci się
wydawać stratą czasu zapisywanie tych, które
słyszysz ode Mnie? Przyjdzie czas, że wszystkie
one będą ci potrzebne".
Tadeusz Machejek OCD
Św. Teresa od Jezusa,
Dzieła, tom I, Wydawnictwo Karmelitów
Bosych, Kraków
1997 |