Konstytucje św. Teresa
od Jezusa
Na mocy brewe papieskiego z 2 lutego 1562 r.
Matka Teresa od Jezusa nie tylko była upoważniona
do fundacji nowego klasztoru reformy, lecz także
do opracowania norm prawnych, według których miała
formować się nowa gałąź Karmelu. Władza
ustawodawcza, udzielona klasztorowi Św. Józefa,
rozciągała się na inne klasztory fundowane według
pierwotnej reguły. Święta Teresa zaraz wzięła się
do pracy nad zredagowaniem statutów, czyli
konstytucji wprowadzających pierwotną regułę w
życie karmelitanek bosych. Konstytucje opracowała
w klasztorze Św. Józefa w Awili w latach
1562-1567. W tym ostatnim bowiem roku oddała je
generałowi Zakonu do zatwierdzenia, podczas jego
wizytacji klasztoru Św. Józefa. Pierwotne
konstytucje są krótkie, proste, ale głęboko
przemyślane. Teresa wykorzystała swoje wieloletnie
doświadczenie i ideały, którymi żyła i które
pragnęła przeszczepić w nową wspólnotę
karmelitanek bosych. Konstytucjami nadała nowy
styl życiu karmelitanek klauzurowych, a nawet
karmelitów w pierwszym klasztorze reformowanym. Te
konstytucje służyły w roku 1568 jako baza dla o.
Jana od Krzyża i jego towarzyszy do rozpoczęcia
nowego życia w Duruelo. Pierwotne konstytucje św.
Teresy od Jezusa do ubiegłego wieku były prawie
nie znane szerszemu ogółowi. Wpłynęły na to
późniejsze zmiany tekstu pierwotnego. Z jednej
strony, stale rosnące doświadczenie Świętej
radziło wprowadzenie zmian i dodatków. Z drugiej
strony, wizytatorzy klasztorów terezjańskich,
zwłaszcza ojcowie Pedro Fernandez, Hieronim
Gracian i Roca wprowadzili zmiany, nie zawsze
zgodne z myślą Świętej. Nie brakło także
arbitralnych zmian pewnej przeoryszy przy
przepisywaniu tekstu. Te okoliczności stawiały w
poważnym niebezpieczeństwie autentyczność tekstu.
By tego uniknąć, Teresa nalegała i zachęcała
przełożonych do opracowania tekstu
definitywnego.
W liście z 21 lutego 1581 roku pisze do o.
Hieronima Graciana: "Niech nałożą mocny nakaz, że
niczego nie można odrzucić ani wstawić do
nich".
Tę troskę Świętej o czystość konstytucji można
śledzić w korespondencji skierownej do o. Graciana
w pierwszych miesiącach roku 1581, przed kapitułą
w Alkali. W marcu bowiem 1581 r. kapituła w Alkali
ustaliła definitywny tekst konstytucyjny.
Opublikował go drukiem pierwszy prowincjał
karmelitów bosych o. Hieronim Gracian.
W obecnej publikacji wydajemy tylko tekst
pierwotny bez zmian wprowadzonych przez kapitułę w
Alkali. Z braku autografu, przyjęliśmy tekst
wybrany przez ojca Sylweriusza w jego wydaniu
krytycznym, tekst z kopii urzędowej przechowywanej
w archiwum karmelitów bosych w Madrycie. Trzeba
zaznaczyć, że konstytucje miały najwięcej odpisów,
dlatego wybór najlepszego był o wiele trudniejszy,
niż przy wydaniu innych pism.
Konstytucje terezjańskie zawierają elementy
innowacyjne w życiu zakonnym. Modlitwa liturgiczna
straciła w nich swój splendor zewnętrzny na
korzyść skupienia i rozmyślania. Konstytucje
pierwotne powiększają liczbę Komunii św.,
wprowadzają rachunek sumienia, rekreację wspólną
łączą z pracą ręczną; przypisują większą surowość
w ubraniu, jedzeniu i umeblowaniu; traktują tak
samo nowicjuszki jak i profeski w rozmównicy;
powiększają władzę przeoryszy w rozdzielaniu
obowiązków wspólnych; znoszą przepis o pracy
wspólnej, za wyjątkiem rekreacji, ograniczają
liczbę sióstr. Wszystkie te innowacje miały na
celu zabezpieczenie warunków, sprzyjających życiu
kontemplacyjnemu.
Tadeusz Machejek OCD
Św. Teresa od Jezusa,
Dzieła, tom I, Wydawnictwo Karmelitów
Bosych, Kraków
1997 |