Księga fundacji św.
Teresa od Jezusa
Geneza i historia księgi
Pierwsza inicjatywa powstania tej książki jest
nadprzyrodzona. W pierwszy czwartek Wielkiego
Postu, 9 lutego 1570, Teresa od Jezusa znajdowała
się w klasztorze w Malagón. Po Komunii św., w
widzeniu przez wyobraźnię, zobaczyła Chrystusa,
który niósł na głowie "koronę" jaśniejącą
promieniami, które rozchodziły się wokoło.
Chrystus dał Teresie kilka poleceń, a między
innymi powiedział: "Spiesz się z zakładaniem tych
domów; dusze w nich mieszkające są moją
pociechą... Opisz także historię tych
fundacji".
Pozwolenie na tę pracę otrzymała od spowiednika
o. Jerónima Ripaldo w Salamance w 1573 r. Już od
11 lat, tj. od r. 1562 rozwijała swoją działalność
fundacyjną. W tym czasie ufundowała 8 klasztorów:
Awila (1562), Medina del Campo (1567), Malagón
(1568), Valladolid (1568), Toledo (1569), Pastrana
(1569), Salamanka (1570), Alba de Tormes
(1571).
Od 25 sierpnia 1573 r., w którym zaczęła pisać
Księgę fundacji w Salamance, do lutego 1574
r., w którym wyjechała z tego miasta do Alby i
Segowii, napisała 9 pierwszych rozdziałów.
W 1576 roku, znajdując się w Toledo przy swoim
"mistrzu Hieronimie Grarianie od Matki Bożej...
komisarzu apostolskim... przełożonym aktualnym -
są to słowa samej Teresy - karmelitów i
karmelitanek bosych reguły pierwotnej i
wizytatorem złagodzonych", otrzymała od niego
rozkaz, by ukończyła pisać Księgę fundacji.
Teresa zabrała się zaraz do pracy i napisała
dalszych 8 rozdziałów. Pod koniec 27 rozdziału
pisze: "Skończyłam dzisiaj, w wigilię św.
Eugeniusza, dnia 14 listopada roku 1576, w
klasztorze Św. Józefa w Toledo, gdzie obecnie
przebywam z rozkazu o. komisarza apostolskiego,
magistra Hieronima Graciana od Matki Bożej,
obecnego naszego przełożonego nad klasztorami
męskimi zarówno jak i żeńskimi pierwotnej reguły
Karmelu, a zarazem i wizytatora prowincji
andaluzyjskiej, reguły złagodzonej".
Teresa uważała, że jest to jej ostatnia
fundacja i koniec opisu, ponieważ mniemała, że już
dalej klasztorów fundować nie będzie. Rzeczywiście
od 1576 do 1580 zostało przerwane dzieło fundacji.
Na początku rozdziału 28 Święta opisuje przyczyny
tej przerwy, trwającej 4 lata.
Karmelici obserwancji złagodzonej widzieli w
reformie św. Teresy rozdwojenie zakonu i zarzewie
niezgody, usiłowali więc stłumić dzieło reformy. W
tym celu pozyskali, a raczej przeciągnęli na swoją
stronę generała zakonu, o. Rubeo, który początkowo
pozwalał i popierał dzieło odnowy. Pod naciskiem
karmelitów złagodzonej obserwancji zaczął
występować przeciwko reformie. Pozyskał sobie
poparcie nuncjusza apostolskiego, Filipa Segi. Ten
poddał karmelitanki pod ścisły i nieprzychylny
dozór karmelitów dawnej obserwy, a nieliczne
klasztory męskie rozwiązał i zakonników
poumieszczał w klasztorach złagodzonej reguły. W
końcu jednak prawda i sprawiedliwość zwyciężyły.
Nuncjusz spostrzegł się, że był wprowadzony w błąd
i dlatego nie przeciwstawiał się reformie
terezjańskiej, zwłaszcza kiedy staraniem króla
Filipa II papież uznał Karmel odnowiony za
oddzielną prowincję, niezależną od karmelitów
obserwancji złagodzonej.
Po uspokojeniu się zawieruchy, Teresa wznowiła
działalność fundacyjną i częściami opisywała
przebieg fundacji nowych klasztorów. Ostatniej
fundacji dokonała w Burgos (26 I - 26 VIII
1582).
Jeszcze przed śmiercią św. Teresy dokonano
odpisów manuskryptu. Oryginał jest przechowywany w
klasztorze Alba de Tormes, bowiem matka Anna od
Jezusa, zbierając rękopisy terezjańskie do druku,
zabrała manuskrypt Księgi fundacji i
przekazała go o. Ludwikowi z Leonu. W jego wydaniu
dzieł z 1588 roku Księga fundacji nie
została wydrukowana. Racją najprawdopodobniej był
fakt, że Teresa z rozbrajającą szczerością i
prostotą opisała przykre zajścia z karmelitami
złagodzonej reguły, z niektórymi osobami świeckimi
i duchownymi przy fundowaniu niektórych
klasztorów. Protagoniści tych wydarzeń jeszcze
żyli, dlatego o. Ludwik z Leonu nie chciał ich
zdradzać i powiększać ran jeszcze nie zagojonych.
Niemniej o. Ludwik z Leonu posłał oryginał
Księgi fundacji księdzu Francisco Sobrino,
który został później biskupem w Valladolid. Ten
kazał dokonać odpisu dla karmelitanek bosych w
Valladolid. Król Filip II, po wydaniu dzieł św.
Teresy, zapragnął mieć wszystkie autografy
terezjańskie. Zwrócił się tedy do o. Mikołaja
Dorii, wikariusza generalnego karmelitów bosych.
O. Doria spowodował, że rękopis Księgi
fundacji znalazł się w bibliotece królewskiej
w Eskurialu, gdzie od roku 1592 jest
przechowywany.
Pierwsze wydanie Księgi fundacji ukazało
się w roku 1610 staraniem siostry Anny od Jezusa i
o. Hieronima Graciana. Wydanie to było oparte na
rękopisach z odpisów niedokładnych. Dopiero w r.
1880 wydanie litograficzne hiszpańskie zostało
oparte na kodeksie z Eskurialu.
Nasze wydanie opieramy na wydaniu hiszpańskim z
r. 1982, a więc najnowszym i krytycznym,
przygotowanym do druku przez o. Tomasza od Krzyża
Alvareza OCD.
Atrakcyjność księgi
Lektura książki, zatytułowanej prozaicznie
Księgą fundacji, stanowi dużą atrakcję z
punktu widzenia jej treści i stylu Autorki. Teresa
z rozbrajającą szczerością i humorem przedstawia
kulturę, zwyczaje i pasje Hiszpanów z XVI wieku.
Jest to opowieść o przygodach jej i sióstr, a
także karmelitów bosych podczas fundowania
klasztorów Reformy. Autorka opowiada fundacje 16
klasztorów żeńskich i 2 męskich. Książka ma 31
rozdziałów numerowanych z podaniem odpowiedniego
tytułu. Księga posiada prolog i epilog. Praca
trwała 9 lat (1573-1582).
Z opowiadania, bogatego we wzmianki
historyczne, drobiazgowego w opisywaniu faktów,
można wnioskować, że święta Teresa pisała nie
tylko dla swoich córek duchowych, karmelitanek
bosych, lecz także dla szerokiego grona
czytelników. Chciała szczerze powiedzieć, jak
przeżywała radość i trudności w dziele fundacji,
jak oceniała zasługi i winy różnych osób, które
mogły działać w dobrej wierze, ale sprawiły swoim
negatywnym nastawieniem ogromne cierpienia
karmelitankom i karmelitom bosym, a nawet
przyjaciołom fundacji. Podkreśla z całym uznaniem
i wdzięcznością zasługi wielu osób, wmieszanych w
dramatyczne dzieje fundacji, jak papież i król,
nuncjusze apostolscy, biskupi, gubernatorzy miast
i przełożeni zakonni wszelkich stopni; damy
stojące wysoko na szczeblu hierarchii społecznej i
osoby zakonne należące do instytutów religijnych
wtedy istniejących.
Na scenie terezjańskiej jawią się wielkie
postacie XVI wieku: wielcy papieże, jak św. Pius V
i Grzegorz XIII, życzliwi dla reformy; król Filip
II obrońca reformy; teologowie różnych zakonów,
jak św. Piotr z Alkantary i św. Franciszek
Borgiasz; biskupi sprzyjający fundacjom i biskupi
wystawiający na ogniową próbę Teresę oraz jej
siostry; inkwizytorzy, którzy względnie łagodnie
potraktowali "wędrowną mniszkę"; ludzie kultury i
ludzie prości: cała mozaika różnych postaci,
charakterów, zwyczajów, bogata gama życia ludu
hiszpańskiego z czasów błędnego rycerza
Donkiszota.
Teresa doskonale kreśli sylwetki psychologiczne
wielu osób sobie współczesnych. Kobiecą intuicją
psychologiczną wspaniale opisuje niektóre postacie
kobiece swych przyjaciółek i sióstr, a także
męskie, jak św. Jana od Krzyża, o. Antoniego de
Heredia i o. Graciana. Znaczenie teologiczne
dzieła wyraża się w intencji Teresy oddania czci
Bogu. Według niej, opowiadane wydarzenia są
ogniwami łańcucha łask Bożych. Dużą wartość
literacką ma styl Teresy, swobodny, zwięzły, żywy
i płynny. Natchniona przez egzotyczne krajobrazy,
coraz to nowe i inne, przez lud spotykany na
drodze fundacyjnej, opisuje swoje przygody z
gracją i humorem. Ponadto przy sprawnym
załatwianiu spraw daje mimo woli przekonywające
dowody na to, że mistycy są ludźmi czynu,
realistami, doskonałymi organizatorami. Zatopienie
się w kontemplacji Boga nie przeszkadzało jej w
działaniu, owszem, pomagało jej do zdumiewająco
zręcznego załatwiania spraw z ludźmi nieraz bardzo
trudnymi, do taktownego i umiejętnego obcowania z
każdym napotkanym człowiekiem, do pozyskiwania
sobie sympatii, nawet początkowo zawziętych
wrogów.
Człowiekowi współczesnemu Teresa daje wzór, jak
ma postępować z ludźmi, którzy niewiele się różnią
od ludzi jej czasów. "W cudownej harmonii
zjednoczyło się w niej wszystko. Gdy na modlitwie
podnosi wzrok ku niebu, jest całkowicie oderwana
od tej ziemi, a gdy zajmuje się sprawami
doczesnymi, jest realną, ludzką i praktyczną".
Pośród morza książek współczesnych, opisujących
przygody człowieka dzisiejszego, Księga
fundacji św. Teresy jest dziełem, które po 400
latach jest nadal aktualne i dostosowane do gustu
nowoczesnego. Teresa jest obiektywna, wspaniała w
przedstawianiu faktów historycznych, zawsze
pogodna w zetknięciu z ludźmi uczonymi i prostymi,
z wszystkimi ich humorami, z woźnicami i
hotelarzami, na słońcu i pod deszczem, na
wezbranych rzekach, w błocie i chłodzie, w śniegu
i mrozie. Nowocześni ludzie mają się nauczyć od
Teresy kultury ludzkiej i chrześcijańskiej,
głoszenia nauki chrześcijańskiej prosto i
pociągająco.
Księga fundacji zainteresowała
współczesne czasopismo ilustrowane "II Messaggero
del Bambino Gesu di Praga", ukazujące się w
Arenzano koło Genui. Jej redaktor i fotograf, o.
Girolamo Salvatico OCD i postulator generalny
Zakonu o. Simeón Tomas Fernandez OCD, postanowili
iść po tropach św. Teresy i udokumentować
fotograficznie wszystkie jej podróże fundacyjne
oraz poszczególne klasztory przez nią założone. W
ciągu kilku tygodni przejechali samochodem śladami
św. Teresy, odwiedzili wszystkie jej klasztory i
miejscowości, przez które przejeżdżała, dokonali
dokumentalnych kolorowych zdjęć każdej drogi,
każdego mostu, każdej rzeki, każdego miasta czy
wioski, każdego klasztoru terezjańskiego reformy z
licznymi jej pamiątkami. Powstał wielki zbiór
kolorowych przeźroczy, wykorzystanych w druku.
Przez cały rok terezjańskiego jubileuszu 1982
ukazywał się na łamach miesięcznika "II
Messaggero" cały szereg opisów poszczególnych
fundacji terezjańskich, bogato ilustrowanych
zdjęciami kolorowymi, mapami i wykresami. Każdy
numer miesięcznika przynosił wkładkę z opisem i
dokumentacją fotograficzną poszczególnych
fundacji. Na końcu roku Wydawnictwo oprawiło
poszczególne wkładki w jeden tom zatytułowany:
Avanti con Dio. Fondazioni e viaggi di S.
Teresa di Gesu (Naprzód z Bogiem. Fundacje i
podróże św. Teresy od Jezusa).
Jest to nowoczesna i oryginalna opowieść
ilustrowana o życiu i fundacjach św. Teresy od
Jezusa. Czytelnik śledzi opowieść z
zainteresowaniem i satysfakcją oraz ogląda to, co
widziały oczy św. Teresy przed 400 laty.
Przedziwna historia terezjańska została
uwieczniona atrakcyjnym opisem, bogactwem kolorów
i artyzmem barwnych wykresów.
Tadeusz Machejek OCD
Św. Teresa od Jezusa,
Dzieła, tom I, Wydawnictwo Karmelitów
Bosych, Kraków
1997 |