| Konstytucje św. Teresa 
                              od Jezusa
 Na mocy brewe papieskiego z 2 lutego 1562 r. 
                              Matka Teresa od Jezusa nie tylko była upoważniona 
                              do fundacji nowego klasztoru reformy, lecz także 
                              do opracowania norm prawnych, według których miała 
                              formować się nowa gałąź Karmelu. Władza 
                              ustawodawcza, udzielona klasztorowi Św. Józefa, 
                              rozciągała się na inne klasztory fundowane według 
                              pierwotnej reguły. Święta Teresa zaraz wzięła się 
                              do pracy nad zredagowaniem statutów, czyli 
                              konstytucji wprowadzających pierwotną regułę w 
                              życie karmelitanek bosych. Konstytucje opracowała 
                              w klasztorze Św. Józefa w Awili w latach 
                              1562-1567. W tym ostatnim bowiem roku oddała je 
                              generałowi Zakonu do zatwierdzenia, podczas jego 
                              wizytacji klasztoru Św. Józefa. Pierwotne 
                              konstytucje są krótkie, proste, ale głęboko 
                              przemyślane. Teresa wykorzystała swoje wieloletnie 
                              doświadczenie i ideały, którymi żyła i które 
                              pragnęła przeszczepić w nową wspólnotę 
                              karmelitanek bosych. Konstytucjami nadała nowy 
                              styl życiu karmelitanek klauzurowych, a nawet 
                              karmelitów w pierwszym klasztorze reformowanym. Te 
                              konstytucje służyły w roku 1568 jako baza dla o. 
                              Jana od Krzyża i jego towarzyszy do rozpoczęcia 
                              nowego życia w Duruelo. Pierwotne konstytucje św. 
                              Teresy od Jezusa do ubiegłego wieku były prawie 
                              nie znane szerszemu ogółowi. Wpłynęły na to 
                              późniejsze zmiany tekstu pierwotnego. Z jednej 
                              strony, stale rosnące doświadczenie Świętej 
                              radziło wprowadzenie zmian i dodatków. Z drugiej 
                              strony, wizytatorzy klasztorów terezjańskich, 
                              zwłaszcza ojcowie Pedro Fernandez, Hieronim 
                              Gracian i Roca wprowadzili zmiany, nie zawsze 
                              zgodne z myślą Świętej. Nie brakło także 
                              arbitralnych zmian pewnej przeoryszy przy 
                              przepisywaniu tekstu. Te okoliczności stawiały w 
                              poważnym niebezpieczeństwie autentyczność tekstu. 
                              By tego uniknąć, Teresa nalegała i zachęcała 
                              przełożonych do opracowania tekstu 
                              definitywnego. W liście z 21 lutego 1581 roku pisze do o. 
                              Hieronima Graciana: "Niech nałożą mocny nakaz, że 
                              niczego nie można odrzucić ani wstawić do 
                              nich". Tę troskę Świętej o czystość konstytucji można 
                              śledzić w korespondencji skierownej do o. Graciana 
                              w pierwszych miesiącach roku 1581, przed kapitułą 
                              w Alkali. W marcu bowiem 1581 r. kapituła w Alkali 
                              ustaliła definitywny tekst konstytucyjny. 
                              Opublikował go drukiem pierwszy prowincjał 
                              karmelitów bosych o. Hieronim Gracian. W obecnej publikacji wydajemy tylko tekst 
                              pierwotny bez zmian wprowadzonych przez kapitułę w 
                              Alkali. Z braku autografu, przyjęliśmy tekst 
                              wybrany przez ojca Sylweriusza w jego wydaniu 
                              krytycznym, tekst z kopii urzędowej przechowywanej 
                              w archiwum karmelitów bosych w Madrycie. Trzeba 
                              zaznaczyć, że konstytucje miały najwięcej odpisów, 
                              dlatego wybór najlepszego był o wiele trudniejszy, 
                              niż przy wydaniu innych pism. Konstytucje terezjańskie zawierają elementy 
                              innowacyjne w życiu zakonnym. Modlitwa liturgiczna 
                              straciła w nich swój splendor zewnętrzny na 
                              korzyść skupienia i rozmyślania. Konstytucje 
                              pierwotne powiększają liczbę Komunii św., 
                              wprowadzają rachunek sumienia, rekreację wspólną 
                              łączą z pracą ręczną; przypisują większą surowość 
                              w ubraniu, jedzeniu i umeblowaniu; traktują tak 
                              samo nowicjuszki jak i profeski w rozmównicy; 
                              powiększają władzę przeoryszy w rozdzielaniu 
                              obowiązków wspólnych; znoszą przepis o pracy 
                              wspólnej, za wyjątkiem rekreacji, ograniczają 
                              liczbę sióstr. Wszystkie te innowacje miały na 
                              celu zabezpieczenie warunków, sprzyjających życiu 
                              kontemplacyjnemu. Tadeusz Machejek OCD Św. Teresa od Jezusa, 
                              Dzieła, tom I, Wydawnictwo Karmelitów 
                              Bosych, Kraków 
                    1997
 |