Droga na Górę Karmel
Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
Księga trzecia
Rozdział 33
Zaczyna mówić o szóstym rodzaju dóbr,
którymi wola może się radować. Określa je i
dokonuje pierwszego ich podziału.
1. Celem naszym w tym traktacie jest
doprowadzenie duszy poprzez wszystkie dobra
duchowe aż do zjednoczenia z Bogiem. Ponieważ
będziemy to rozważali teraz przy omawianiu
szóstego rodzaju dóbr, jakimi są dobra duchowe,
czyli najsposobniejsze do wyznaczonego celu,
zarówno ja sam, jak i czytający, musimy do tego
przyłożyć szczególną uwagę. Niewątpliwie bowiem,
ludzie niektórzy, z powodu małej swej wiedzy,
korzystają z tych rzeczy duchowych tylko dla
zmysłów, pozostawiając ducha próżnego. I trudno
znaleźć takich, w których by smak zmysłowy nie
wyniszczył lepszej części duchowej, wypija bowiem
wodę zanim dojdzie do ducha, a tym samym
pozostawia go oschłym i próżnym.
2. Wracając do rzeczy, zaznaczam, że przez
dobra duchowe rozumiem tu to wszystko, co porusza
i wspomaga duszę w rzeczach boskich, czyli w jej
obcowaniu z Bogiem i w udzielaniu się Boga jej
samej.
3. Zakreślając najogólniejszy podział,
zaznaczam, że dobra duchowe dzielą się na
dwa rodzaje: przyjemne i
bolesne.
Każdy z tych rodzajów dzieli się na dwa
dalsze. Jedne dobra przyjemne pochodzą z rzeczy
jasnych i wyodrębnionych, drugie zaś pochodzą z
rzeczy niejasnych i niezrozumiałych. Podobnie
również dobra bolesne, jedne wynikają z rzeczy
jasnych i wyodrębnionych, drugie z ciemnych i
tajemniczych.
4. Wszystkie te dobra można także rozróżnić
według władz duszy. Jedne bowiem, jako poznania,
odnoszą się do rozumu; drugie, jako
uczucia, przynależą do woli; inne wreszcie,
wyobrażeniowe, należą do pamięci.
5. Dobra bolesne omówimy później, gdyż
należą one do nocy biernej. Również
pomijamy dobra przyjemne, wynikające z
rzeczy niewyodrębnionych i ciemnych, jako należące
do owego ogólnego, ciemnego i miłosnego poznania,
w którym dokonuje się zjednoczenie duszy z Bogiem,
objaśnialiśmy je bowiem w drugiej księdze, [kiedy
przeprowadzaliśmy podział pojmowań umysłowych].
Teraz zajmiemy się tym rodzajem dóbr
przyjemnych, które pochodzą z rzeczy jasnych i
wyodrębnionych. |