Droga na Górę Karmel
Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
Księga trzecia
Rozdział 4
Mówi o drugiej szkodzie, jakiej dusza może
doznać od szatana, jeśli pójdzie drogą naturalnych
pojmowań pamięci.
1. Druga szkoda "pozytywna", jaka dla
duszy wyniknąć może z poznań pamięciowych,
pochodzi ze strony szatana, który za pomocą
tego środka zyskuje nad duszą ogromną władzę.
Podsuwa bowiem kształty, poznania i rozważania,
pobudzając przez nie duszę do pychy, chciwości,
zazdrości, gniewu itd. Doprowadza też niejedną
duszę do niesłusznej nienawiści, próżnej miłości i
w ogóle oszukuje ją na różne sposoby. Prócz tego
zwykł tak zestawiać i motywować różne rzeczy w
fantazji, że fałszywe zdają się prawdziwymi, a
prawdziwe fałszywymi. Można powiedzieć, że
wszystkie oszukaństwa i szkody, jakie szatan duszy
wyrządza, wchodzą w nią przez te poznania i
rozważania pamięci. Jeśli się więc zaciemnia
pamięć co do nich i pogrąża ją w zapomnieniu, tym
samym zamyka się szczelnie drzwi przed tymi
diabelskimi szkodami i uwalnia się od nich duszę.
Jest to wielkim dobrem. Szatan bowiem nie może nic
sprawić w duszy bez pośrednictwa działalności jej
władz. Najwięcej zaś potrafi ją usidlić przez
pojmowania pamięci. Jeśli pamięć zaciemnia się w
swych działaniach, szatan jest zupełnie bezsilny,
nie ma bowiem żadnego punktu zaczepienia.
2. Chciałbym, żeby ludzie duchowi pilnie
baczyli na szkody, jakie szatan wyrządza w ich
duszach za pośrednictwem pamięci, jeśli się nią
wiele posługują. Iluż smutków i utrapień, iluż
złych i próżnych radości staje się ona powodem,
zarówno w rzeczach Bożych jak i ziemskich.
[Przynosi nadto z sobą wiele brudów i kala nimi
dusze.]
Oddala je natomiast od doskonałego skupienia.
Skupienie to polega na wprowadzeniu całej duszy,
wedle jej władz, w jedno niepojęte dobro, oraz na
pozbawieniu jej wszystkich rzeczy pojmowanych nie
będących dobrem niepojętym. Takie ogołocenie,
choćby nie sprawiało takiego dobra, jakie dzieje
się wówczas, gdy dusza wchodzi w Boga, jest
wielkim dobrem. Przede wszystkim dlatego, że przez
nie uwalnia się dusza od wielu utrapień, zmartwień
i smutków, oraz oddala się od wielu
niedoskonałości i grzechów, co przecież jest
wielkim
dobrem. |