Droga na Górę Karmel
Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
Księga trzecia
NOC CZYNNA DUCHA, PAMIĘCI I WOLI
OMAWIA OCZYSZCZENIE PAMIĘCI I WOLI PRZEZ NOC
CZYNNĄ. PODAJE NAUKĘ, JAK DUSZA POWINNA SIĘ
ZACHOWAĆ CO DO POJMOWAŃ W KRĘGU TYCH DWU WŁADZ,
ABY MOGŁA DOJŚĆ DO ZJEDNOCZENIA Z BOGIEM, W OBU
TYCH WŁADZACH, W DOSKONAŁEJ NADZIEI I MIŁOŚCI.
Rozdział 1
1. Pouczyliśmy już rozum, czyli pierwszą władzę
duszy, jak ma postępować wśród wszelkich doznań,
aby wszedł w teologiczną cnotę wiary i by według
tejże władzy rozumu dusza połączyła się z Bogiem w
czystej wierze. Teraz należy nam to samo uczynić
odnośnie do dwóch innych władz duszy, tj. pamięci
i woli. I one bowiem muszą się oczyścić ze swych
doznań tak, by dusza w obu tych władzach złączyła
się z Bogiem w doskonałej nadziei i miłości.
Przeprowadzimy to pokrótce w tej trzeciej księdze.
Ukończywszy rozważania związane z rozumem, będącym
zgodnie ze swą naturą, jakby zbiornikiem
wszystkich przedmiotów, uczyniliśmy już bardzo
dużo, nie trzeba więc będzie zbyt długiego
zatrzymywania się nad innymi władzami. Jest bowiem
rzeczą niemożliwą, żeby człowiek duchowy, jeśli
należycie ukształtuje swój rozum w wierze, do
czego podawaliśmy wskazówki, nie został
równocześnie pouczony o postępowaniu pozostałych
dwu władz i pozostałych dwu cnót. Działania bowiem
jednych zależne są od drugich.
2. Ażeby od przyjętego sposobu wykładu nie
odstąpić i aby ułatwić zrozumienie rzeczy,
należy nam koniecznie omówić ten przedmiot we
właściwej mu i ściśle określonej treści; zajmiemy
się więc pojmowaniami każdej z tych władz, podając
rozróżnienia odpowiednie do naszego celu.
Zaczniemy zaś najpierw od pamięci. Podział
przeprowadzimy na podstawie rozróżnienia
przedmiotów przez nią pojmowanych. Są one
potrójne: przyrodzone, wyobrażeniowe i
duchowe. Analogicznie do tego mamy trzy
rodzaje pojęć pamięciowych, tj.:
przyrodzone, nadprzyrodzone i wyobrażeniowe
duchowe.
3. O tych trojakich pojęciach będziemy z kolei
mówili za łaską Bożą. Zaczniemy od pojęć
naturalnych, odnoszących się do przedmiotów
bardziej zewnętrznych. Później zaś omówimy
skłonności woli i tym rozważaniem zakończymy tę
trzecią księgę czynnej nocy
ducha. |