Droga na Górę Karmel
Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
Księga druga
Rozdział 28
Mówi o słowach [wewnętrznych], które w
sposób nadprzyrodzony mogą się udzielać duchowi.
Objaśnia, jakie są ich rodzaje.
1. Chciałbym, aby czytelnik zawsze pamiętał o
celu, do jakiego dążę w tej książce. Celem tym
jest przeprowadzenie duszy w czystości wiary przez
wszystkie pojęcia naturalne i nadprzyrodzone,
przez uwolnienie jej od wszystkich szkód i
złudzeń, do zjednoczenia z Bogiem. Wobec tego
pojmie każdy, że chociaż podawanej tu przeze mnie
nauki o pojęciach duszy nie udzielam tak obficie i
szczegółowo, jakby tego zrozumienie wymagało, to
jednak nie streszczam się zbytnio. Podaję bowiem
wystarczające wskazówki, objaśnienia i dowody, aby
dusza umiała we wszystkim, co się jej przydarza,
tak w sprawach wewnętrznych jak i zewnętrznych,
kierować się roztropnością i mogła tak postępować
na obranej drodze.
Z tej to przyczyny tak krótko załatwiłem się z
pojęciami proroczymi i z resztą innych, choć wiele
miałbym do powiedzenia o każdym, ze względu na
różnice, stopnie i sposoby, jakie poszczególne z
nich mieć mogą, co zdaniem moim stanowi temat
niewyczerpany. Zadowalając się przeto jedynie tym,
co według mnie określa samą istotę tych rzeczy,
podaję naukę i przestrogi, jakich używać należy,
tak we wspomnianych wypadkach, jak i we wszystkich
im podobnych, jakie mogą zdarzyć się w duszy.
2. Tą również pójdę drogą mówiąc o trzecim
rodzaju pojęć, określonych jako słowa
nadprzyrodzone. Słyszą je w duchu osoby
wewnętrzne bez pośrednictwa jakiegokolwiek zmysłu
cielesnego. Liczne są ich odmiany, można je jednak
ująć w trzy określenia: słowa sukcesywne,
formalne i substancjalne.
Słowa sukcesywne są to pewne wyrażenia i
zdania, jakie duch będąc w skupieniu, tworzy i
formułuje własnym rozumowaniem.
Słowa formalne są te, które duch
przyjmuje i wyraźnie słyszy nie sam z siebie,
tylko jakby od trzeciej osoby. Słyszy je już to w
stanie skupienia, lub też i bez niego.
Słowa substancjalne są to wyrazy, które
również formalnie udzielają się duchowi w
skupieniu lub poza nim. Sprawiają one w samej
istocie duszy ten istotny skutek i cnotę, jaką
oznaczają. Będziemy o nich mówili po
kolei. |