Droga na Górę Karmel
Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
Księga druga
Rozdział 25
Mówi o objawieniach i ich istocie. Podaje
pewne rozróżnienie.
1. Z kolei wypada nam mówić o drugim rodzaju
pojmowań duchowych, tj. o objawieniach,
które należą do ducha proroctwa. Trzeba przede
wszystkim wiedzieć, że objawienie to nic innego,
jak tylko odsłonięcie jakiejś zakrytej prawdy lub
też wyjawienie jakiejś tajemnicy. Przez te
objawienia Bóg daje duszy zrozumienie danego
zdarzenia, rozjaśniając w umyśle prawdę, która
tego dotyczy, albo odkrywa jej pewne
rzeczy, które uczynił, obecnie czyni lub
zamierza czynić.
2. Możemy więc powiedzieć, że są dwa rodzaje
objawień. Jedne z nich to te, które odkrywają
rozumowi jakieś prawdy. Są to tzw. poznania
rozumowe. Drugie natomiast wyjawiają
tajemnicę, a tym samym właściwiej niż tamte
zasługują na nazwę objawień. Pierwsze, tj.
poznania rozumowe, biorąc rzecz ściśle, nie mogą
się nazywać objawieniami, gdyż, oczywiście za
sprawą Bożą, polegają na rozumieniu nagiej prawdy
nie tylko odnośnie do rzeczy doczesnych,
lecz także i duchowych. Chcę jednak podciągnąć je
pod nazwę objawień, gdyż stoją w bliskim z nimi
związku, a i dlatego też, by nie wprowadzać zbyt
wielu rozróżnień.
3. Podzielimy więc objawienia na dwa rodzaje
pojmowań. Jedne nazwiemy poznaniami
rozumowymi, a drugie wyjawieniem ukrytych
spraw i tajemnic Bożych. Rozpatrzymy je w
dwóch rozdziałach, o ile możności krótko i
zwięźle. Zaczniemy od poznań
rozumowych. |