Droga na Górę Karmel
Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
Księga druga
Rozdział 10
Podaje rozróżnienia pomiędzy wszystkimi
pojęciami i poznaniami, jakie umysł objąć
może.
1. Przed objaśnieniem korzyści i szkody, jaką
mogą duszy sprawić pojęcia i poznania rozumowe w
odniesieniu do wiary jako środka zjednoczenia z
Bogiem, należy przeprowadzić podział wszelkich
pojęć, tak naturalnych jak i nadprzyrodzonych,
które mieć może rozum. Po dokonaniu tego, z
większym ładem i dokładnością przejdziemy je po
kolei, aby pośród nich kierować rozum w
nocy i ciemności wiary. Uczynimy to o ile
możności zwięźle.
2. Trzeba wiedzieć, że umysł dwoma sposobami
może nabywać pojęć i poznań: drogą naturalną i
nadprzyrodzoną. Droga naturalna to
wszystko, co rozum może pojąć, czy to za
pośrednictwem zmysłów, czy sam przez siebie. Droga
nadprzyrodzona to wszystko, co rozumowi
zostaje udzielone ponad miarę jego zdolności i
możliwości naturalnych.
3. Z tych pojęć nadprzyrodzonych jedne
są cielesne, drugie duchowe.
Cielesne są również dwojakie: jedne
otrzymuje się za pośrednictwem zmysłów
cielesnych zewnętrznych, inne za pośrednictwem
zmysłów cielesnych wewnętrznych, w których
zawiera się wszystko to, co wyobraźnia może pojąć,
ukształtować i stworzyć.
4. Duchowe pojęcia mają również dwojaką
formę: jedne są wyodrębnione i szczegółowe,
inne niewyraźne, ciemne i ogólne.
Do wyodrębnionych i szczegółowych
zaliczają się cztery rodzaje pojmowań udzielanych
duchowi bez pośrednictwa jakichkolwiek zmysłów
cielesnych. Są to widzenia, objawienia, słowa i
uczucia duchowe.
Pojęcie ciemne i ogólne jest tylko jedno,
tj. kontemplacja, którą otrzymuje się przez
wiarę. W tej kontemplacji chcemy stawić duszę
prowadząc ją do niej poprzez wszystkie inne
pojęcia (zaczynając od pierwszych) i ogołacając ją
z
nich. |